Atrof-muhitni ximoya qilishga sarflanadigan mablag’larni qoplash manbalari

Atrof-muhitni ximoya qilishga sarflanadigan mablag'larni qoplash manbalari Atrof-muhitni ximoya qilishga sarflanadigan mablag’larni qoplash manbalari.

Ekologik loyihalar xarajatini umumiy loyihadan foyda ko‗radigan shaxslar krplashi  kerak. Agar loyiha davlat tomonidan ro‗yobga chiqarilsa, xarajatlar manbai davlat byudjeti  hisoblanadi. Lekin masalaga bunday yondashning o‗ziga xos kamchiliklari ham mavjud.  Masalan, pirovardda ekologik loy-ixa tufayli kim manfaatdor ekanligini aniqlash juda qiyin,  undan tashqari loyihaning maqsadi yo‗krtilgan yoki buzilgan ekologik elementlarni tiklash yoki  xavf oldini olish bo‗lishi mumkin. Bunda yutuk to‗g‗risida fikr yuritilmaydi. Agar metallurgiya  kombinati atrof-muhitni bo‗lg‗ayotgan bo‗lsa, ekolo-gik xavfni bartaraf qilish harajatlarini o‗z  bo‗yniga olishi kerak. Sel xavfidan saqlanish uchun kanal qurilishi xarajatlarining manbai davlat  byudjetidir. 

Atrof-muhitni ifloslanishdan asrash uchun kurash ruxsatnomalar va litsenziyalar olish  tartibini joriy etish yo‗li bilan ham amalga oshiriladi. Korxonalar tashki muhitga ma‘lum  miqdorda zararli moddalar chiqarishi uchun litsenziya oladilar. Buning uchun zaharli moddalarni  atmosferaga chiqarish, vaqt birligida suvlarga oqavalarni tashlash me‘yorlarini vujudga keltirish  zarur. 

Bu me‘yorlar hamma turdagi korxonalar uchun umumiy qilib tuzilganligi uchun ham  yaxshi samara bermaydi. SHuning uchun tajribada har xil sohadagi korxonalar uchun alohida  me‘yorlar belgilanadi. Individual me‘yorlar korxona turgan rayon-ga qarab o‗zgarishi mumkin.  Tadbirlardan yana biri atrof-muhitning ekologik holatiga salbiy ta‘sir ko‗rsatgan korxonalarga  jarima solish hisoblanadi. Jarimalar tizimini puxta o‗ylab vujudga keltirish atrof-muhitni  ifloslantirishdan saqlab qoladi. 

Jahon banki tomonidan amalga oshiriladigan loiiha-lar asosan individual me‘yorlarga  asoslangan. Ayrim mamla-katlar tajribasida me‘yordan yuqori bo‗lgan chiqindilar savdo-sotig‗i  amalga oshiriladi. Masalan, shaharlarda havoga zaharli moddalar chiqarishni kamaytirishda ana  shunday tadbir qo‗lla-niladi va bu ijobiy natijaga olib kelgan. SHaharlarda joy-lashgan  korxonalarga havoga ma‘lum miqdorda (shaharni o‗rtacha ifloslash darajasiga unchalik ta‘sir  etmaydigan miqdor-da) zaharli moddalar chiqarish uchun ruxsat berilgan. Aytay-lik, yo bir  korxona yangi texnologiya joriy qilish yo‗li bilan havoga zaharli moddalar chiqarishni ma‘lum  mikdorda kamaytirdi. Qolgan korxonalar bu korxonadan ortiqcha chiqarilgan zaharli moddalarni 

sotib olishlari kerak. Bunday hol boshqa korxonalarni ham yangi, ilg‗or texnologiyalarni tatbiq  qilishga undaydi. 

Nazorat va muhokama uchun savollar 

  1. Ekologik tahlilinig mohiyati va vazifasini tushuiti-rib bering.
  2. Loyihalarning salbiy ekologik oqibatlarini bartaraf qilishning kanday yo‗llari bor? 3. Atrof-muhitga ta‘siri to‗liq va qisman tahlil qili-nishi zarur bo‗lgan loyihalarning turlarini sanab o‗ting.
  3. Loyihalarning ekologik oqibatlarini iktisodiy baholash muammolari nimada? 5. Ekologik loyihalar xarajatlarini qoplash manbalariga izoh bering.

6. Normativdan yuqori bo‗lgan chiqindilarni sotib olishtajribasining mohiyati nimada?

O’xshashlari

manba.

Boshqalar o'qimoqda